Hvad er hvilestofskifte

Hvad er hvilestofskifte
 

Hvad er hvilestofskifte?

Hvilestofskifte er den energi, kroppen bruger, når den ingenting laver, hvorimod FIT er den energi, kroppen bruger i forbindelse med et måltid (indtagelse, absorption, transport, forbrænding og lagring). Dette er normalt 10 % af den indtagne energi. Din energiomsætning er øget i 3-12 timer, efter du har indtaget et måltid, afhængigt af energiindhold og sammensætning.

PAL er den komponent, som varierer mest mellem mennesker – dette er nemlig fysisk aktivitet. Denne komponent udgør normalt omkring 20-40 % af den totale forbrænding og afhænger af din fysiske aktivitet i løbet af en dag. Det afhænger i høj grad også af din kropsvægt, da det kræver mere energi at flytte en større vægt.

Når du beregner ovenstående tre faktorer, herunder dit hvilestofskifte, vil du få et klart billede over af krops sundhed, samt din forbrænding af kalorier. Husk også, at energiunderskud sænker stofskiftet, og energioverskud øger stofskiftet. Du vil altså miste muskler og fedt, hvis du er i energiunderskud, og dette vil have modsat effekt ved energioverskud. Det er således meget vigtigt, at du indtager den rette mængde energi.

Derfor skal du beregne dit hvilestofskifte

Ved du, hvor mange kalorier din krop forbrænder i hvile i løbet af dagen? Garanteret ikke. Din krop forbrænder kalorier helt af sig, og faktisk uden du laver noget som helst. Det kan være værdifuld data at være i besiddelse af, hvis du er i gang med et vægttab eller blot elsker at være bevidst om din krops sundhed. Læs denne artikel og bliv klogere på, hvordan du beregner dit hvilestofskifte, og hvad du kan bruge det til i dagligdagen.

Vi anbefaler √

Beregning og måling af stofskifte

For de fleste, som ønsker at tabe sig eller tage på, er stofskiftet et interessant begreb. Der er en lang række ting, der har indflydelse for regulering af stofskiftet. Ønsker du at beregne dit stofskifte, består dette af tre hovedkomponenter – BMR (Basal Metabolic Rate), FIT (fødeinduceret termogenese) og PAL (fysisk aktivitet). For at få en forståelse for dit stofskifte skal du altså vide noget om dit hvilestofskifte, også kaldet hvileforbrænding.

Det er blandt andet din vægt, alder og dit køn, der har indflydelse på din hvileforbrænding, og det er derfor relevant, at du har styr på dette. Din hvileforbrændinger kort og godt din hvileforbrænding; hvor meget forbrænder du ved at lave absolut ingenting? Beregn hvilestofskifte ved at faste i 12-18 timer, hvor du også skal føle dig godt tilpas både fysisk og psykisk samt befinde dig i et rum med en behagelig temperatur. Dette er en del af en stofskiftetest, hvor du også skal måle de resterende to parametre; FIT og PAL.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *