Muskelmasse kvinder & mænd

Muskelmasse kvinder og mænd
 

Muskelmasse kvinder & mænd tabel

Hvor meget muskelmasse er normalt?

Mænd har en større procentdel af muskelmængde i forhold til kvinder, da mænd har et højere niveau af testosteron, hvilket betyder, at mandlige muskler fylder mere end kvindelige muskler. Du kan med fordel investere i en kropsanalysevægt, der kan måle din fedtprocent for dig samt anvende en muskelmasse procent tabel, hvor du hurtigt og nemt får et overblik over, hvor stor en muskelmængde du bør have. En normal muskelmængde er nemlig vidt forskellig fra mænd til kvinder, hvor den anbefalede muskelmasse procent for kvinder er en del lavere end mænds.

Med alderen mister kroppen muskelmængde, og derved øges fedtprocenten, og det er derfor meget individuelt, hvilken muskelmængde der er normal. Det er yderligere relevant at kigge på din fedtprocent, når du måler din muskelmængde. Det er derfor vigtigt, at du anvender en muskelmasse tabel.

En normal muskelmasse procent for kvinder er meget afhængig af alder, da eksempelvis en kvinde på mellem 20-29 år skal ligge på 34-39 %, mens en kvinde på mellem 60-60 år skal ligge på 28-33 %. Der er stor forskel på muskelprocent, kvinder. Anbefalet muskelmængde kvinder: her skal du anvende en muskelmasse kvinder tabel, som giver dig et overblik over, hvor din muskelmængde skal ligge. En normal muskelmængde procent for kvinder er altså meget forskellig, og alderen spiller en stor rolle. Generelt er muskelmængde procenten for mænd en del højere, da mænd fra fødslen er udstyret med flere muskler.

Husk således, at når du anvender en tabel, skal denne være en muskelmængde kvinde tabel, så du ikke sammenligner din sundhed med det forkerte køn – eller omvendt, såfremt du er en mand.

Sådan øger du din muskelmasse

Hvis du gerne vil tabe vægt eller opbygge større og stærkere muskler, kan du med fordel beregne din muskelmasse og bruge disse tal aktivt i din træning. Når du styrketræner, får du ikke flere muskler, da du altid vil have omkring 450 muskler i din krop, som du blev udstyret med, da du blev født. Hvordan bliver du så større og stærkere? Det kommer i høj grad an på størrelsen af dine muskelfibre, som samlet set også kaldes for din muskelmasse.

Vi anbefaler √

3 gode råd til øget muskelmasse

Hvis du gerne vil øge din muskelmasse, er her tre gode råd til, hvordan du kan gøre dette:

Det er vigtigt, at du ikke spiser for lidt, da det så vil tage ekstra lang tid at opbygge muskelmængde. Du skal indtage flere kalorier, end din krop har brug for, så du kan opbygge muskelmasse i en fart. Du skal ydermere huske at træne forskelligt, for ellers vokser dine muskler ikke. Variation i træningen giver altså bedre resultater. Du skal også huske at træne regelmæssigt, ellers vil dine muskler ikke vokse. Du skal finde en jævn og fast træningsrytme, som er realistisk for dig at følge.

Husk kvinder og mænds muskelmasse er meget forskellig, og hvis du er kvinde, skal du ikke være bange for at komme til at ligne en bodybuilder, hvis du blot styrketræner et par gange i ugen. Dette vil blot gøre din krop sundere og give dig et mere markeret udseende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *