Proteinrig kost

 

Proteinrig kost

Skal kroppen trimmes, så musklerne bliver større, så må du i gang med at træne – det ved enhver. Men det er ikke nok at træne. Du skal også være opmærksom på at få søvn nok og på din kost. Du skal have tilpas med kulhydrater, og du skal også have masser af proteiner. Proteiner er nemlig kroppens byggesten. Men hvordan får du proteiner? Det kan du læse mere om i dette indlæg.

Proteiner, tænker du måske, det er noget med pulver, shakes, smoothies osv. Det er jo nærmest, som når konen har sat dig på pulverkur med flydende kost morgen middag og aften, når hun synes, din sangermuskel er blevet lidt for veludviklet. Men nej, det behøver det ikke at være. Du kan godt benytte dig af proteinpulver, men du kan også få det ved at spise rigtigt.

Gode proteinkilder

Der er masser af fødevarer, der indeholder proteiner.

  • Kød
  • Mælk
  • Æg
  • Ost
  • Fisk
  • Skaldyr
  • Bønner
  • Ærter
  • Linser

Det er bare nogle af dem. Så der er nok at vælge mellem. Og du skal dagligt spise 2-2½ g proteiner pr. kilo kropsvægt. Proteiner genopbygger dine knogler og muskler, og det er derfor uhyre vigtigt, at du få nok af dem, når du træner. Er dit daglige proteinindtag ikke højt nok, så får du ikke større muskler, for kroppen tager først til de livsnødvendige funktioner, og det hører veludviklede muskler ikke ind under.

Din krop er en motor

Du skal se på din krop som en motor. For at den kan yde, er du nødt til at give den brændstof. Jo bedre brændstof, jo mere yder den. Derfor er det vigtig, at du giver den det rigtige brændstof.

Ud med junkfood og tomme kalorier, og ind med grove, grønne og fedtfattige fødevarer. Faktisk er det ”bare” at følge de officielle kostråd.

Proteinrig mad

Kød er en god proteinkilde. Og en stor, rød bøf er da ikke at foragte, og så endda med god samvittighed. For det er virkelig noget, der er med til at genopbygge dine muskler efter træning. Så frem med stegepanden og på med kødet.

Er du vegetar, så er bønner – hvide, sorte, borlotti, kidney eller andre bønner – en god proteinkilde.

Chiafrø er også fyldt med proteiner. Så lav dig en portion morgengrød af chiafrø, som ovenikøbet også indeholder et hav af andre vigtige næringsstoffer. En rigtig sund start på en træningsdag.

Men vil du gerne have store muskler, er det ikke sikkert, du kan klare dig ved kosten alene. Så kan det være nødvendigt med et proteintilskud. Men du behøver ikke at indtage det i en milkshake eller i en smoothie, du kan nemlig bruge proteinpulver i din mad. F.eks. i pandekager.

Laver du pandekager, har du endda den fordel, at du kan pakke dem ind og tage dem med i sportstasken, så du har et proteinrigt mellemmåltid efter træningen.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *